https://www.radioezam.com/cCEN/

خشایار حکیمی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد: ما در کنار نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستیم

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۲ | منبع: رادیو عظام
فرش‌قرمز «عظام» برای نخبگان

به  گزارش رادیو عظام و به نقل از دنیای اقتصاد هلدینگ عظام به دنبال استفاده از ظرفیت نیروهای علمی و دانشگاهی و نخبگان است و از همین رو اخیرا در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده‌ی مدیریت دانشگاه تهران، غرفه‌ای را برپا کرده تا از ظرفیت آن‌ها استفاده کند. در این مورد گفت‌وگویی با خشایار حکیمی معاون منابع انسانی گروه قطعات خودرو عظام انجام داده‌ایم. وی در این گفت‌وگو می‌گوید که عظام می‌خواهد کنار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نخبگان باشد تا اگر تمایل داشتند و اعلام حضور کردند از ظرفیت آن‌ها در عظام استفاده شود. وی این را هم می‌گوید که عظام استراتژی تنوع نیروهای انسانی را دنبال می‌کند.

اخیرا در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان برگزار شد و هلدینگ عظام هم در این مراسم غرفه داشت. هدفتان از ایجاد غرفه در این مراسم چه بود؟

ما در هلدینگ عظام به دنبال استفاده از ظرفیت نیروهای علمی و دانشگاهی و نخبگان هستیم. حضور در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده‌ی مدیریت دانشگاه تهران و برپایی غرفه هم به همین منظور بود. می‌خواستیم با بچه‌های فارغ‌التحصیل مدیریت ارتباط داشته باشیم و در صورت امکان از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

خشایار حکیمی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد: ما در کنار نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستیم

می‌خواهید از ظرفیت آن‌ها در عظام استفاده کنید؟

بله؛ هلدینگ عظام در سه حوزه‌ی قطعات خودرو، گردشگری و کسب‌و‌کار‌های جدید (استارت‌آپ) فعالیت دارد و خدمات زیادی برای همکاری علمی و اشتغال برای جوانان فراهم است. فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند می‌توانند در کنار همکاران با‌تجربه‌ی ما به صورت عملی آموزش ببینند و همزمان ایده‌ها و دانش خود را به اشتراک بگذارند.

اینکه به دنبال جذب نیروهای نخبه و فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستید، با کمبود نیروی انسانی در مجموعه مرتبط نیست؟ منظورم این است که آیا با کمبود نیروی انسانی یا نیروی متخصص روبه‌رو هستید؟

خیر، اتفاقا از منظر نیروی انسانی غنی هستیم ولی با توجه به پروژه‌های توسعه می‌خواهیم از توان علمی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جامعه‌ی نخبگان تا حد امکان بهره ببریم. نکته‌ی دیگر این است که ما استراتژی تنوع نیروهای انسانی را در عظام دنبال می‌کنیم، و علاوه بر تعادل جنسیتی، از توان‌یابان، نیروهای جوان و کم‌تجربه، پاره‌وقت و سایر ظرفیت‌های علمی و اجرایی استفاده خواهیم کرد.

منظور از توان‌یابان چیست؟

توان‌یاب‌ها کسانی هستند که با معلولیت خاصی مواجه‌اند، اما این معلولیت مانع فعالیت آن‌ها نشده. ما در عظام توان‌یاب‌های کارآمدی داریم که بخش مربوط به خود را پوشش می‌دهند. مثلا در خط تولید، توان‌یاب کم‌شنوا داریم، زیرا کم‌شنوایی محدودیتی برای وی بابت کار در خط تولید ایجاد نمی‌کند. یا مثلا نیروهای توان‌یابی داریم که معلولیتی در پایشان دارند. آنها در بخشی کار می‌کنند که این معلولیت مانع کار کردن‌شان نمی‌شود.

برگردیم به موضوع جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نخبگان. شما فعلا به دنبال دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران رفته‌اید. آیا برنامه‌ای دارید که از سایر رشته‌‌ها و سایر دانشگاه‌ها نیز نیرو جذب کنید؟

قاعدتا فعلا تمرکزمان را روی فارغ‌التحصیلان دانشکده‌ی مدیریت گذاشته‌ایم. با آن‌ها صحبت‌های اولیه را در میان گذاشته و برنامه داریم که ارتباط با این افراد را بیشتر کنیم. برنامه داریم برای آن‌ها تور بازدید از هلدینگ عظام را ترتیب بدهیم تا بیایند و از نزدیک با امور مختلف به‌خصوص تولید مواجه و آشنا بشوند. همچنین برنامه داریم که به آن‌ها مشاوره‌ی شغلی هم بدهیم. در بخش فارغ‌التحصیلان دانشکده‌ی مدیریت، می‌توانیم از ظرفیت نیروهایی در حوزه‌های حسابداری، مدیریت و صنایع استفاده کنیم. در سایر رشته‌ها مانند مکانیک و برق هم امکان استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هست. ارتباط خود با دانشگاها را محدود به تهران نخواهیم کرد، اهداف عظام ۱۴۰۵و گستردگی جغرافیایی فرصت‌های متعددی در استان‌های مختلف کشور از جمله اصفهان، خوزستان، گیلان، تهران، قزوین، البرز، هرمزگان و… برای همکاری با دانشگاه‌های کشور و فارغ‌التحصیلان فراهم می‌کند.

خشایار حکیمی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد: ما در کنار نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستیم

در این سال‌ها نرخ مهاجرت به‌خصوص در بین فارغ‌التحصیلان و نخبگان بالا رفته و آن‌ها به دلیل اینکه خارج از کشور امکان بیشتری برای ارتقا دارند و درآمد بیشتری هم کسب می‌کنند، به مهاجرت روی می‌آورند. شما چه انگیزه‌ای می‌خواهید به آن‌ها بدهید که از مهاجرت صرف نظر کنند و بمانند؟

ما برای استفاده از ظرفیت نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بازه‌ی زمانی خاصی را در نظر نگرفته‌ایم. به دنبال این هستیم که از این ظرفیت حتی اگر برای شش ماه هم باشد، استفاده کنیم. به هر حال بخشی از فارغ‌التحصیلان و نخبگان یا دغدغه‌ی مهاجرت دارند یا دغدغه‌ی سربازی؛ ما در عظام می‌توانیم برای بخشی از آن‌ها و در مدت زمانی که بین فارغ‌التحصیلی و مهاجرت یا سربازی رفتن‌شان فاصله هست، از ظرفیت‌شان استفاده کنیم و آن‌ها هم از امکانات ما بهره ببرند.

فکر می‌کنید انگیزه‌ای که به آ‌‌ن‌ها می‌دهید، بتواند از مهاجرت منصرفشان کند؟

ما اتفاقا در زمینه‌ی نگهداشت نیروی انسانی، تجربه بدی نداریم. این را هم در نظر بگیرید که در حدودا یک دهه‌ی گذشته، مکانیزم ماندگاری در شرکت‌های صنعتی عوض شده است. در مورد عظام باید تاکید کنم که نرخ ماندگاری در این هلدینگ بالاست. برای نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، چالش‌های مختلفی وجود دارد که به خاطر آن‌ها به فکر مهاجرت می‌افتند. مثلا چالش مالی یا چالش ارتقای فنی و یافتن شغل مناسب. هدف عظام از استراتژی جدید نیروی انسانی‌اش این است که تا حد امکان با رفع این چالش‌ها، فضا و شرایط را برای جذب و ماندگاری آنها فراهم کند. ما کسانی را داشته‌ایم که در عظام بوده‌اند و سپس مهاجرت کرده‌اند؛ اما بعدا برگشته‌اند.

شما در عظام به دنبال جذب نیروی انسانی هستید، در حالی که دو خودروساز بزرگ کشور با نیروی مازاد مواجه هستند. آیا پدیده نیروی مازاد با توجه به مدل و نگاه شما به حوزه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی، در عظام نیز رخ داده است؟

ما چون بخش خصوصی هستیم، طبعا نسبت به شرکت‌های دولتی بهره‌وری خیلی بالاتری داریم و هر روز برای بهره‌وری بالاتر تلاش می‌کنیم.

فکر می‌کنید جذب فارغ‌التحصیلان و نخبگان بتواند در اوضاع فعلی-تحریم- کمکی به داخلی‌سازی قطعات در عظام کند؟

ما در عظام بخش تحقیق و توسعه‌ی معظمی داریم. همکاران بخش تحقیق و توسعه (R&D) در سال‌های گذشته با ترکیبی از کارآموزان، مهندسان جوان، مدیران باتجربه و مشاوران خارجی بخش قابل‌توجهی از محصولاتی را که منبع خارجی داشت داخلی‌سازی کردند. با تجربه‌ای که در زمان تحریم‌های سال ۹۷ به بعد به دست آمد، همکاران ما توانمند‌تر از قبل شده‌اند و این مسیر با اضافه شدن پروژه‌ها و همکاران جدید ادامه خواهد یافت.