https://www.radioezam.com/cIH0/

در مسیر توسعه؛گفت‌وگو با آقای میثم دستوریان مدیرعامل تاراذوب

تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
در مسیر توسعه؛گفت‌وگو با آقای میثم دستوریان مدیرعامل تاراذوب
میثم دستوریان
مدیرعامل تاراذوب

پنجم اسفندماه سالروز تاسیس شرکت تاراذوب است. کارخانه‌ای که در سال 1388 کارش را شروع کرده و محصولاتی مثل پوسته های گیربکس، دیفرانسیل، پوسته‌ی جعبه فرمان و براکت تولید می‌کند. این شرکت زیرمجموعه هلدینگ عظام در این چهارده سال فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته تا به این مرحله از رشد و توسعه رسیده. به بهانه‌ی سالگرد تاسیس تاراذوب سراغ این مجموعه رفتیم تا با یکی از مدیران متخصص و باسابقه‌ی آن صحبت کنیم. میثم دستوریان متولد سال 1360 است. لیسانس مهندسی صنایع و فوق لیسانس‌ام‌بی‌ای دارد و سال‌هاست که به خانواده‌ی بزرگ عظام پیوسته. مهندس دستوریان از بدو تاسیس تاراذوب در این کارخانه کار کرده. مدتی در سمت کارشناس و مدیر برنامه‌ریزی بوده و هم‌اکنون به عنوان مدیرعامل این شرکت مشغول فعالیت است و گفتنی‌های فراوانی درباره‌ی مجموعه‌ی تحت مدیریتش دارد.

آقای دستوریان لطفاً در مورد تاراذوب برایمان بگویید؟
ماموریت تاراذوب ریخته‌گری انواع قطعات آلومینیومی به روش دایکست می باشد؛ مطالعات امکانسنجی فنی و اقتصادی پروژه از سال 1385 آغاز و بعد از احداث کارخانه، خرید ماشین‌آلات و نصب و راه‌اندازی دستگاه‌ها تولید انبوه از سال 1388 شروع شد؛ از سال ۹۶  براساس سیاست‌های گروه عظام، تعدادی از دستگاه‌های ماشین‌کاری نظیر دستگاه‌های سی‌ان‌سی، تراش و فرز به تاراذوب منتقل شد.
تاراذوب از سال 1396 در دو حوزه‌ی دایکست آلومینیوم و ماشین‌کاری فعالیت می کند و تامین انواع قطعات براکت دینام و پولی از همان سال در دستور کار قرار گرفت. در سال 1399 خطوط ماشینکاری شفت و روتور پس از انتقال از شرکت فرآوری با تیراژ روزانه 1000 عدد فعالیت می کرد که پس از انتصاب من به عنوان مدیر عامل و با حمایت گروه به خصوص جناب آقای مهندس میرزایی و مهندس خاکساری پس ازتجهیز خطوط ماشینکاری به لطف خدا روزانه 3.000 عدد شفت روتور ماشینکاری و 100 درصد براکت دینام شرکت استام صنعت در تاراذوب ریخته گری و ماشینکاری می شود؛ با توجه به افق 1405 شرکت تولیدی تاراذوب درصدد افزایش تیراژ قطعات ماشینکاری و توسعه فضای کسب و کار خود در این بخش می باشد.در همین راستا مطالعات امکانسنجی تولید تمامی شفت های دینام، استارت و موتور فن مورد نیاز شرکت استام صنعت؛  براکت های استارت؛ پوسته جعبه فرمان و سایر قطعات دایکستی مورد نیاز در گروه آغاز شد.

در این مدت چه محصولات جدیدی به تاراذوب اضافه شده؟
طی این سه سال تمرکز تیم تاراذوب جهت افزایش تناژ تولید بوده که توانسته ایم که در سال 1399 رشد 20 درصدی نسبت به مدت مشابه داشته و پیش بینی می شود در سال 1401 رشد 30 درصدی نسبت به سال 1400 را تجربه کنیم. 
همچنین از سال 1399 محصول پوسته جعبه فرمان پژو در سبد دایکست شرکت قرار گرفت و از نیمه دوم سال 1401 ماشینکاری و ارسال این محصول انجام گردید؛ شرکت تاراذوب برآن است که در سال 1402 با تجهیز خطوط ماشینکاری روزانه 800 عدد جعبه فرمان تولید و نیاز فرآوری به این محصول را به طور کامل برآورده نمایید.
 همچنین از ابتدای سال جاری طی مذاکراتی که با شرکت فیاکو داشته ایم تولید محصولات واتر پمپ پراید و پژو نیز آغاز شده است؛ از دیگر محصولات جدید شرکت تاراذوب تولید انحصاری پوسته های کلاچ شش دنده و تارا (پژو 301) می باشد. هم اکنون در حال بررسی و مذاکره جهت ورود به بازار مگاموتور هستیم که نمونه پوسته گیربکس تیبا بهبود یافته تولید و جهت ساخت فیکسچرهای ماشینکاری پیشنهادی داخلی و خارجی به منظور عقد قرارداد ساخت در حال بررسی و ادامه روند تولید مطابق با رویه های تکوین محصول می باشد.

چه چالش‌هایی سر راه‌تان بوده؟
امروزه فعالیت در محیط کسب و کار متاثر از نوسانات شدید ارز، تحریم ها و وضع قوانین سخت گیرانه بوده که منجر به ایجاد مشکلات عدیده ای در حوزه تامین مواد اولیه، مواد کمکی و لوازم یدکی قطعات می گردد. علاوه بر موارد ذکر شده و موقعیت جغرافیایی شهرستان اشتهارد؛ بعد مسافت و دوری از مرکز یکی دیگر از چالش های تاراذوب بوده که با آن مواجه هستیم؛ به همین منظور با تجهیز  و به روز رسانی سرویس های پرسنل تا حدی سعی شده این تهدید کم رنگتر و به تازگی برای پرسنل حق حضور در مسیر نیز در نظر گرفته شده است. به دلیل پیچیدگی دستگاه های دایکست تامین لوازم قطعات یدکی نیز از مخاطرات تاراذوب بوده که با ارتباط دفتر چین و سازندگان معتبر سعی شده تا حد قابل قبولی این چالش مدیریت شود. به لطف خدا و حمایت های همه جانبه گروه عظام یکی از عمده ترین توقفات سال های گذشته عدم تامین به موقع  شمش آلومینیوم بوده و طی سه سال گذشته که این مسئولیت به بنده واگذار شده حتی یک ثانیه توقف خطوط ناشی از نبود شمش نداشته ایم. همچنین یک اتفاق بزرگ تاراذوب این بوده که از سال 1399 شروع به جذب نیروی خانم کرده ایم و هم اکنون بیست و هفت نیروی خانم در قسمت ماشین‌کاری و دایکست به طور مستقیم مشغول به کار هستند. بخش دیگری از این چالش را هم از طریق بسته‌های حمایتی عظام و همکاری تیم منابع انسانی مدیریت کرده و توانسته ایم انگیزه‌های لازم را جهت نگهداشت نیروی انسانی ایجاد کنیم. 

برنامه‌های آینده تاراذوب چیست؟
اهداف و استراتژی های شرکت تاراذوب منطبق بر سیاست های کلان گروه عظام بوده و با توجه به افق 1405 برنامه ریزی و تدوین شده است. برنامه و تناژ ریخته گری شرکت تاراذوب برای سال 1402 حدود 4000 تن بوده که با توجه به برنامه ها و هدف گذاری های صورت گرفته تا سال 1405 تناژ فروش این شرکت به 7000 تن افزایش خواهد یافت. برای تحقق بودجه هدف گذاری شده در حال بررسی بازارها، بازاریابی و مذاکره با صاحبان صنایع مرتبط هستیم تا با عنایات پروردگار بتوانیم در حوزه های مختلف محصولات مرتبط با صنعت دایکست را تولید؛ ماشینکاری و روانه بازار کنیم. فضای کسب و کار تاراذوب به سمت توسعه ماشینکاری تمامی محصولات تولیدی می باشد و برای تحقق اهداف نیز تیم فنی و مدیریتی همچون سنوات گذشته تقویت خواهد شد و با توجه به محدودیت فضا، ساخت حداقل 2000 متر مربع سالن ماشینکاری در دستور کار قرار گرفته است. علاوه بر هدف گذاری انجام شده جهت افزایش تناژ فروش روند توسعه فردی پرسنل از طریق آموزش طی فرآیند رشد و یادگیری نیز مد نظر قرار گرفته است.

پیشرفت تاراذوب را تا الان چگونه دیده‌اید؟
بررسی روند پیشرفت تاراذوب در چند حوزه قابل بررسی می باشد از ابتدای تاسیس  تا سال 1396 روند فروش تناژی در حوزه صرفا دایکست از رشد قابل قبولی برخوردار بوده و در حقیقت رکوردهای تولید و ارسال طی سال های 1393 و 1395 محقق شده است.
همانگونه که قبلا نیز ذکر شد از سال 1399 تاکنون سالیانه نسبت به سال قبل بیش از 20 درصد رشد تولید و فروش را تجربه کرده ایم. جذب، استخدام و تکمیل تیم مدیریتی متخصص از دیگر نقاط قوت تاراذوب می باشد که این خود منجر به تحقق اهداف تعیین شده جهت رشد و توسعه شرکت تاراذوب می شود.

در این روزها که مصادف با سالگرد تاسیس کارخانه است، چه احساسی دارید؟
برای من شروع کار در صنعت خودرو و قطعه سازی از شرکت تاراذوب و گروه عظام اتفاق افتاد و به همین واسطه من همواره خودم را وام دار تاراذوب می دانم قطعاً کار با بزرگانی چون آقای مهندس معصومی، آقای مهندس خاکساری و آقای مهندس شیرین آبادی برای هر کسی فرصت بوده و باعث افتخار است، همچنین چندین سال با آقای فرهنگ رضایی افتخار همکاری داشته و طی سالهای اخیر در قالب  گروه های تخصصی با آقای مهندس سعدیان و مهندس باقری ادامه همکاری داشته ام. مطمئناً اگر این روزها نوع نگاه به تاراذوب تغییر کرده نتیجه حمایت ها و اعتماد حاج آقا ایروانی و حاج آقا میرزایی به تیم کنونی تاراذوب بوده است؛ پرسنل تاراذوب نیز به صورت شبانه روزی در تلاش هستند تا تاراذوب به جایگاه اصلی و شایسته خود بازگردد.

در آخر گفت‌وگو اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟
ممنونم از شما که این وقت را تخصیص دادید به تیم من و شرکت تاراذوب که بتوانیم گوشه‌ای از کارهایی را که در این صنعت پرچالش و پیچیده انجام می‌دهیم، بیان نماییم.