https://www.radioezam.com/nP5x/

پارک آبی اوشن، گردشگری کیش را نجات داد

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ | منبع: رادیو عظام
پارک آبی اوشن، گردشگری کیش را نجات داد
جابر محمودی
مدیرعامل پارک آبی اوشن 

پارک آبی اوشن، گردشگری کیش را نجات داد 
پارک آبی اوشن، بعد از این که چند سال درگیر کرونا و شرایط غیرمعمولی را تجربه می‌کرد، دوباره به مسیر رو به رشد خود بازگشته است. استقبال از این مجموعه منحصر به فرد در جزیره کیش، چشم‌گیر بوده و انتظار می‌رود در فصل گردشگری‌های پیش رو در انتهای زمستان و نوروز هم دوباره روزهای شلوغی را تجربه کند. این مجموعه، در کشور منحصر به فرد است و نگهداری و مدیریت آن هم نیاز به تجربیات و مهارت‌های خاصی دارد. درباره بازگشت پارک آبی اوشن به اوج، بهره‌برداری از آن، و اثر این مجموعه بر زندگی مردم بومی در کیش، با جابر محمودی مدیر عامل پارک آبی اوشن به گفت و گو نشسته‌ایم. آقای محمودی، از قدیمی‌های پارک آبی اوشن است و بر تمام مسائل این مجموعه اشراف دارد. 
شما اخیرا در عید و بعد در تابستان، در اوج فالیت خود بودید. بعد از دو سه سال کرونا در کشور، کار شما نسبت به قبل چه تغییراتی داشته است؟
انتظار ما این بود که با توجه به کنترل کرونا شرایط بهتر از سال‌های گذشته شود. شروع کار از تعطیلات نوروز بود و در مجموع، کار ما بهتر شد، البته که شرایط کاملا مثل سال 98 نشده بود و هنوز مردم مثل قبل سفر نمی‌کنند و جمعیتی که در تابستان و عید وارد جزیره شد کمتر از سال 98 بود. اما نسبت به سال 1400 بهتر بود. از طرفی هم یک سری اتفاقات مثل ریزگردهای خرداد ماه را داشتیم و انتظاری که داشتیم برآورده نشد. هرچند در مجموع بهتر از سال گذشته بود ولی انتظار ما بیشتر بود. در تیر ماه هم یک ماه مسئله زلزله را داشتیم که باعث ریزش مسافر شد. در مرداد و اواسط شهریور هم سیاست‌های کشور در مورد سهمیه پروازی کیش هم باز باعث شد ریزش زیادی داشته باشیم . ولی فروشمان بیش تر از سال گذشته بود به خصوص از 15 شهریور تا هفته اول مهر ماه اوضاع جزیره خیلی خوب بود. وضعیت پروازها که بهتر شد، ما تا 8 پرواز هم در روز داشتیم. در حالی که سال‌های گذشته در بازه اواسط مرداد تا آخر شهریور 40 تا 45 پرواز می‌نشست و گردشگر به جزیره می آمد. ولی تعداد پروازها کم شد و نهایتا به 20  و بعد به 8 پرواز رسید. ما هیچ وقت در دوران کسادی کار هم 8 پرواز را تجربه نکرده بودیم. گفته شد که تعدادی از پروازها به خاطر نقص فنی زمین گیر شده بودند و تعدادی هم برای سفرهای زیارتی به کشورهای اطراف بودند. معمولا این طور است که هواپیمایی طوری برنامه ریزی می‌کند که سود بیشتری بگیرد.اوضاع در شهریور و مهر هم خوب بود، تا این که بحث ناآرامی‌ها پیش آمد و جزیره خلوت شده است.
اگر بخواهیم به طور کلی به شش ماه نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم تا حدودی از کرونا عبور کردیم و از آن رکود بیرون آمدیم، درست است؟
بله. کرونا حالا دیگر عامل اصلی جلوگیری از مسافرت مردم نیست و مردم می‌روند، مگر این که شرایط جدیدی دوباره به وجود بیاید.

پارک آبی اوشن، گردشگری کیش را نجات داد

پیش بینی شما برای فصل اوج سفر بعدی چیست؟
طبق معمول، فصل اوج کار ما بهمن ماه است. و بعد از آن نوروز را خواهیم داشت. باز بستگی به شرایط کشور دارد که آرام باشد و امکانات فراهم باشد و مردم از نظر اقتصادی و روحیه بتوانند مسافرت کنند. 
فارغ از شرایط خاص، شما برای فصل‌های اوج سفر چه برنامه‌های ویژه‌ای دارید؟
ما امسال خیلی کارهای توسعه‌ای و زیرساختی انجام دادیم. سعی کردیم کارهای فروشمان را توسعه دهیم. همین طور سعی کردیم روی بحث رفاهی پرسنل تمرکز کنیم و برنامه جدیدی گذاشتیم که پرسنل راضی‌تر باشند و حقوق و دستمزدشان را اصلاح کردیم. کادر فروش آنلاین را راه‌اندازی کردیم و باشگاه مشتریانمان در ماه آینده شروع به کار خواهد کرد. ارتباطمان با واسطه‌های فروش و آژانس‌های گردشگری را تقویت کردیم و پلن‌های جدید پروموشن را طوری برنامه‌ریزی کردیم که آژانس‌ها با فروش بیشتر، درآمد بیشتری از ما کسب کنند. طوری که هم فروش ما را تضمین کنند و هم در ازای تضمین فروش بیشتر کمیسیون بیشتری بگیرند. این کارهای زیرساختی قطعا جوابش را در آینده خواهد گرفت. هر وقت اوضاع عادی شود همه این برنامه‌ها باعث می‌شود که به قبل برگردیم. کمپین تبلیغاتی دیجیتال داشتیم که میخواستیم از مهر ماه شروع کنیم اما به خاطر شرایط کنسل کردیم. تبلیغات محیطی را هم به سمت داخل جزیره می‌بریم تا با توجه به فرصت‌ها و تجهیزاتی که داریم بتوانیم از پتانسیل خود جزیره استفاده کنیم و مردمی که داخل جزیره می‌آیند را بیشتر جذب کنیم و سهممان از بازار جزیره را بیشتر کنیم. 
شما از قدیمی‌های پارک آبی اوشن هستید، اگر بخواهیم نگاه کلی به مجموعه اوشن داشته باشیم در همه این سال‌ها چه روندی داشته و چه اثری روی زندگی مردم بومی داشته؟ پارک آبی اوشن چه جایگاهی در صنعت گردشگری کیش پیدا کرده در این سال‌ها؟
اوشن از وقتی که ساخته شد یک سری برنامه‌ها از قبل پیش بینی شده بود، برای این که یک سری درآمد به سرمایه گذار دهد. چیزی که واضح و مبرهن است، این است که وجود اوشن در جزیره باعث رونق گردشگری در جزیره شده. اگر اوشن در کیش نبود، از همان چهار پنج سال پیش جزیره دچار رکود شده بود، یعنی همه چیز برای مردم عادی شده بود. اما اوشن به عنوان یک برند خیلی بزرگ و بهترین پارک آبی کشور، هم اشتغال‌زایی کرده و هم عامل جذب گردشگر  به جزیره بوده و خیلی‌ها اصلا به جزیره می‌آیند که به اوشن بیایند. فارغ از بحث سود سرمایه گذار، وجود پارک آبی اوشن، سطح کیفیت تفریحی جزیره را بالا برده است. 
با توجه به صحبت‌های شما به نظر می‌آید اوشن، کیش را از رکود نجات داده و بین بومی‌ها جایگاه خاصی دارد؟
قطعا. معمولا مردم به این موضوع اقرار نمی‌کنند، اما گاهی در بعضی شرایط مثل کرونا، از ما سوال میشد که ممکن است اوشن باز نشود؟ هرچند ما دو سه ماه اول به طور کامل بسته بودیم ولی گاهی که به خاطر شرایط تعطیل بودیم، همه احساس ترس داشتند که این جا بسته شود و پتانسیل های جذب گردشگر از دست برود؛ از راننده تاکسی‌ها تا مردمی که در کوچه و خیابان اشتغال داشتند، اوشن  دغدغه مردم شده بود. مردم بومی می‌خواهند مسافران به جزیره بیایند و چرخ اقتصاد آن ها بگردد. و خیلی مهم است که گردشگر بیاید و آن ها بتوانند کسب درآمد کنند.

پارک آبی اوشن، گردشگری کیش را نجات داد

مجموعه شما منحصر به فرد است و شما بخشی از مجموعه سرمایه گذاری ساختمانی عظام هستید، نه تنها کار ساخت، که بهره برداری از مجموعه‌ها را هم بر عهده دارید. بهره‌برداری و نگهداری پارک اوشن چه تفاوتی با مجموعه‌های معمولی دارد و چه مشکلات و دغدغه هایی دارد؟
کلا مقوله بهره برداری در کشور ما خیلی جا نیفتاده. به تازگی شرکت‌هایی در حوزه های گردشگری یا اماکن تفریحی فعال هستند و دانش بهره‌برداری را دارند و به آن توجه می‌کنند. در قدیم دانش بهره‌برداری برنامه ریزی و سیستماتیک کار نمی شد، ولی ما همه کارهایمان سیستم دارد. نگهداری و تعمیراتمان، مدیریت منابع انسانیمان سیستم دارد. ما برنامه‌های بلند مدت و از پیش تعیین شده به نیروهای عملیاتی می‌دهیم و بر اساس آن سیستم جلو می‌روند. مجموعه، پیچیده و بزرگ است در نتیجه به صورت یک مجموعه کوچک نمی‌شود از آن بهره‌برداری کرد و ما باید همه چیز را از قبل پیش‌بینی کنیم و روش‌های اجرایی از قبل تدوین کنیم که واحد ها بتوانند هم در واحد خود کار را با کیفیت ثابت جلو ببرند و هم بتوانند در تعامل با همدیگر بر اساس یک سری اصول کار کنند که اگر این ها سیستماتیک نباشد هیچ قانون و قاعده‌ای و آیین نامه‌ای ثابت نمی‌ماند.
برای اجرای این کار چالش خاصی یا دغدغه‌ای وجود دارد؟
نه. در همه امور به طور کامل از دانش مدیریت استفاده شده، و زیرساخت کار تفکرات مدیران مجموعه است و کسانی که در مجموعه مدیریت می‌کنند همه باید ذهن سیستماتیک را داشته باشند که پذیرش آن‌ها نسبت به دستور عمل و آیین‌نامه بالا رود و آن را اجرا کنند. البته که روش اجرای دستورالعمل‌ها همگی با مشورت خود مدیران انجام شده و با مدیران مشاوره گرفته شده و واحد مهندسی سیستم با همه مدیران جلسه گذاشته و روش اجرایی نوشته شده و به خودشان جهت اجرا ابلاغ شده.
چند نفر نیروی انسانی در اوشن دارید؟
از حدود 270 نفر تا 450 نفر در سال متغیریم. فصل اوج کارمان فروردین است و بیشترین حد نیرو را داریم. به صورت میانگین، ماهانه 320 نفر نیروی انسانی داریم. نیروی انسانی در این دو سه سال اخیر خیلی زیاد شده. در جزیره کیش که نیروی کار کم است ما از نظر جذب نیروی کیفی چالش بیشتری داریم. بعد مسافت هم داریم و متقاضیان توقع حقوق بالاتر دارند و مشکلات جذب نیرویمان بالاست. اما سعی کردیم روی نیروهای قدیمی تمرکز کنیم و بحث جانشین پروری را مطرح کردیم. 
و در آخر اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟
 جزیره کیش پتانسیل گردشگری خیلی بالایی دارد ولی یک نگاه بلندمدت و کلان لازم دارد که مدیران این صنعت باید آن نگاه را داشته باشند که به نظر می‌آید آن نگاه وجود ندارد. صنعت گردشگری یکی از صنایع ضعیف کشور از لحاظ درآمدسازی و پولسازی است. در حوزه گردشگری مذهبی خیلی خوب است ولی در بقیه قسمت‌ها فضای خالی زیاد وجود دارد وپتانسیل هم هست و سرمایه گذار می‌شود جذب کرد. ولی این اتفاقات تا به حال نیفتاده. اما من فکر می‌کنم در سال‌های آینده این صنعت ناگزیر باید بالا بیاید تا خلاهای بودجه‌ای دولت را جبران کند. صنعت گردشگری صنعت تشنه‌ای برای درآمدزایی است و دولت خیلی به آن بها نداده. جزیره زیبای کیش یکی از مناطق گردشگری محبوب داخلی است. ما در پارک آبی اوشن سعی کردیم کیفیت را حفظ کنیم و البته دائم در حال توسعه برای بالا بردن درآمد هستیم و سعی می‌کنیم از پتانسیل‌های مجموعه درآمدزایی کنیم .