https://www.radioezam.com/PiHY/

به مناسبت روز جهانی استاندارد؛ عظام، پیشروی استاندارد ایران

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ | منبع: رادیو عظام
به مناسبت روز جهانی استاندارد؛ عظام، پیشروی استاندارد ایران
محمد حسنی‌زاده 
معاون تولید و عملیات هلدینگ عظام

وقتی صحبت از روز جهانی استاندارد می‌شود اول باید بگوییم تعریف استاندارد چیست. استاندارد یک جور سیستماتیک کردن و نظام‌مند کردن است. یک نظم که مبتنی بر یک سری از نتایج است. این نتایج حاصل تجربه، دانش و تکنولوژی است و به صورت یک سری مقررات در آمده که برای هماهنگی و راحت‌تر کردن ارتباط است و موجب توسعه اقتصاد و وضعیت تکنولوژی می‌شود. در آخر نیز باعث سلامت و امنیت مصرف‌کننده می‌شود. بنابراین به صورت خلاصه استاندارد یک‌جور نظم دادن است، برای این که یک کالا بین همه اقشار، جامعه‌ها و کل دنیا یک زبان مشترک پیدا کند و با آن تعریف جلو برویم و ارائه‌کننده خدمات و مصرف‌کننده، چارچوب‌ها را بدانند. 
در سال ۱۹۴۷ نماینده‌های ۲۵ کشور دنیا از موسسات استاندارد در لندن جمع شدند و در مورد تعیین یک روز به عنوان روز جهانی استاندارد صحبت کردند. در سال ۱۹۷۰ قطعی شد و روز ۱۴ اکتبر روز جهانی استاندارد نامگذاری شد تا پیامی پر از اهمیت برای کل دنیا باشد. 
در ایران صد سال پیش و در سال ۱۳۰۴ قانون اوزان و مقیاس‌ها را در مجلس تصویب کردند. اما به صورت جدی در سال ۱۳۳۲ به خاطر تاکیدی که روی کالاهای صادراتی و وارداتی بود اداره کل استاندارد را تشکیل دادند. در نهایت هم موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به طور رسمی شکل گرفت. بعدها ایران در سال ۱۳۴۳ عضو رسمی سازمان بین‌المللی ایزو شد و تا به حال عضو ناظر و فعال بود. 
در سازمان‌هایی که خدمات و یا محصولات ارائه می‌کنند اجرای قوانین استاندارد باعث می‌شود یک سری نقشه، طرح، مدارک فنی که استاندار هستند تهیه و بعد طبقه‌بندی، بایگانی و سپس در کل سازمان استفاده شود. یعنی همه واحدهای سازمانی که مرتبط هستند از این آیتم‌ها استفاده کنند و ما که در واحدهای تولید هستیم یک زبان مشترک نیاز داریم، پس باید به همان استاندارد برگردیم. استاندار به صورت خلاصه شالوده محکمی برای پیشبرد اهداف و صنعت و اقتصاد است. پس استاندارد نه فقط برای مصرف‌کننده مفید است که برای کل دنیا، اقتصاد و مردم پر اهمیت است. وقتی مردم می‌خواهند از محصول و خدماتی استفاده کنند به کیفیت آن توجه می‌کنند. به طور مثال در محصولات قطعات هلدینگ عظام که خود در بحث استاندارد سرآمد شرکت‌های دیگر است، برای کیفیت هزینه شده و تفاوت زیاد است. ما در عظام قطعات را با کیفیت بالا ارائه می‌دهیم. بعضی به جای ما برند تقلبی تولید می‌کنند، این اتفاق در دنیا هم می‌افتد و این خدمت و محصول ارائه شده می‌تواند خسارت جانی بزند. عدالت اجتماعی حکم می‌کند که کسی دفاع کند. رسالت موسسه استاندارد فقط استانداردسازی نیست، باید از حقوق مصرف‌کننده دفاع کند.
استاندارد می‌تواند برای کل جامعه بحث امنیت جسمی و روانی را داشته باشد. یک سازمان کیفیت‌مدار بعد از مدتی تبدیل به برند می‌شود. در مجموعه عظام، مسئولیت و تفکر آقای ایروانی جزو تفکرات خیلی مهم است . ایشان به عنوان پدر مجموعه در بحث‌های دانش فنی مسائل استاندارد و کیفیت را ثبت و همیشه به دنبال بهترین دانش فنی با حداکثر هزینه بوده است. 
همیشه عضو کمیته استاندارد بوده و مشارکت کردیم و در استانداردهای محصولات همکاری داشتیم. در واقع چیزی که مسئله استاندارد را تثبیت می‌کند تست و آزمون است و آزمایشگاه‌های ما همکار موسسه استاندارد است، و این نشان می‌دهد ما خودمان در مورد استاندار سرمایه‌گذاری کرده و به این موضوع اهمیت می‌دهیم و تیم‌های با توانمندی سخت‌افزاری و نفرات بالا داریم و این جزو اهدافمان است. در خصوص استانداردهای سیستم، شرکت پیستون ایران از زیرمجموعه‌های هلدینگ عظام جزو اولین‌های استاندارد ایزو TS16949 بوده است. آموزش‌های مفصلی برای کل شرکت‌ها در مجموعه عظام گذاشتیم. کتاب QS9000  را مجموعه عظام تدوین و ترجمه کرد. به طور کل عظام روی این بحث‌ها خیلی تاکید دارد و تیم‌های بزرگی به خاطر اهمیت و توجه سهامدار روی این مجموعه مانور دادند و باور مجموعه عظام کیفیت‌مداری و مشتری‌مداری است. در شرایط بحرانی هم عظام سعی می‌کند با شرایط موجود بهترین کیفیت را ارائه دهد و در بحث استاندارد مشارکت کند.