https://www.radioezam.com/ZsZK/

اولین تاکسی رباتی آمازون

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | منبع: اولین تاکسی رباتی آمازون

آمازون از اولین تاکسی رباتی خود رونمایی کرد

آمازون بزرگترین فروشگاه اینترنتی آمریکا و یا شاید هم دنیا، برای حمل بار و ارسال بسته بندی روش‌های بسیار متعدد و پیچیده ای دارد و یکی از شاخه هایی که این غول فناوری در آن وارد شده، روبوتاکسی‌ها یا تاکسی های رباتی است که نام آن زوکس Zoox‌ است. شرکت اتومبیل خودران زوکس (Zoox) که شرکت آمازون در ماه ژوئن 2020 آن را خریداری کرد، بعد از شش سال نمونه اولیه روبوتاکسی خود را فاش کرد.


تاکسی رباتی آمازون


اولین خودروی برقی خودران [بدون نیاز به راننده] آمازون روبوتاکسی زوکس است. که جف بزوس، مدیر عامل آمازون، 6 سال است روی به ثمر نشستن آن کار می کند. اصلاً قرار نیست که آمازون این روبوتاکسی ها را در معرض فروش عمومی قرار دهد، فقط می خواهد روح رقابت با شرکت هایی مثل اوبر Uber بزرگترین تاکسی اینترنتی آمریکا- و دی دی DiDi بزرگترین شرکت خودران چینی حاضر در عرصه حمل و نقل نوین آمریکا- حفظ کند.

تاکسی رباتی

شباهت این روبوتاکسی به سایر وسیله‌های نقلیه خودران است، اما ویژگی‌های برجسته‌ای نیز دارد.
روبوتاکسی زوکس 3.63‌ متر طول دارد و هدایت آن برعهده هوش مصنوعی است و توانایی مانور در فضاهای فشرده و تنگ را دارد. یکی از ویژگی های خاص آن این است که جلو و عقب آن یکسان است و حرکت آن به سمت جلو و عقب فرقی با هم ندارد که در اصطلاح به آن دوجهتی یا bidirectional می‌گویند.


روبوتاکسی آمازون

زوکس در هر دو جهت جلو و عقب می تواند به سرعت 120 کیلومتر در ساعت برسد و با هر بار شارژ تا 16 ساعت بدون وقفه می تواند به حرکت  ادامه دهد. باتری آن 133 kWh [کیلووات ساعت] است و از مدل مشابه در خودروی تسلا بزرگتر است،‌ به بیان دقیق تر مدل اس تسلا از باتری 85kWh استفاده می کند.
بیش از 100 نوآوری در عرصه ایمنی خودرو در این روبوتاکسی به کار رفته است از جمله سامانه دوربین دید 270 درجه در هر چهارگوشه ی خودرو، که می تواند 150 متر را از زوایای مختلف رصد کند. به بیان دیگر روبوتاکسی زوکس می توان همه اشیا و انسان های اطراف خود را ردگیری نموده و هیچ نقطه کوری ندارد.


خودروی بدون سرنشین زوکس

 

خودروی هوشمند آمازون چهار صندلی سرنشین دارد و هر صندلی علاوه بر جا لیوانی،‌ شارژر ابزارهای الکترونیکی مثل موبایل و تبلت هم دارد. اما ویژگی خاص تر آن صفحه نمایش لمسی برای هر سرنشین است که میتواند موسیقی مورد علاقه خود، سیستم تهویه مطبوع را کنترل کند و مسیر در حال طی شدن را روی نقشه نشان دهد. سقف این خودرو شبیه کانوپی (خیمه و سایه بان) است و طرحی از آسمان پرستاره دارد.
بر اساس گزارش بلومبرگ،‌ کمپانی صاحب زوکس می خواهد از آن برای حمل و نقل مسافر خصوصی و عمومی استفاده کند که از آن رقیبی برای این بخش با کمپانی های اوبر و دی دی می سازد.


محوطه ای از شرکت امازون

 

هنوز زمان دقیق استفاده از این روبوتاکسی در خیابان ها اعلام نشده است و نمونه های آزمایشی آن در سان فرانسیسکو و فاستر سیتی در ایالات کالیفرنیای آمریکا و همچنین لاس وگاس نواداد در حال آزمایش و کالیبراسیون هستند.