https://www.radioezam.com/PkIc/

از پروژه‌های خارج از عظام هم استقبال می‌کنیم

تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ | منبع: رادیو عظام
از پروژه‌های خارج از عظام هم استقبال می‌کنیم
فرزان جنتی
مدیر PMO شرکت طرح و توسعه عظام، بخش ساختمانی هلدینگ عظام

از پروژه‌های خارج از عظام هم استقبال می‌کنیم

آقای جنتی، هلدینگ عظام بیشتر به خاطر بخش قطعه‌سازی آن شناخته می‌شود. اما ما بخش ساختمانی عظام را هم داریم که معمولا کمتر به آن پرداخته می‌شود. این بخش از هلدینگ را برای ما معرفی کنید و بگویید که چه فعالیت‌هایی در آن انجام می‌شود.
بخش ساختمانی عظام در دو حوزه فعالیت می‌کند. یکی بخش گردشگری و بهره‌برداری از اماکن گردشگری و ساخت‌و‌ساز آنها است. همین بخش خودش چندین پروژه دارد که هتل عامری‌ها و پارک آبی اوشن هم از زیرمجموعه‌های آن هستند. ما در واقع در حال بهره‌برداری از این دو پروژه هستیم و البته گاهی برنامه‌های توسعه‌ی آن‌ها را هم پیاده می‌کنیم. بخش دوم کار ساختمانی، توسعه‌ی کارخانجات عظام است. ما طرح‌های توسعه کارخانجات را بر اساس سفارشاتی که خود بهره‌برداران کارخانه‌ها دارند، پیش می‌بریم و بر اساس درخواست‌ها و نیازسنجی‌ها نقشه‌ها را می‌کشیم و اجرا می‌کنیم.
تعیین پروژه‌ها معمولا با چه کسی است؟ شما تصمیم‌گیر هستید یا سفارش‌گیرنده هستید؟
طرح توسعه‌ی کارخانجات توسط کارخانه‌ها بررسی می‌شود. تا حالا این‌طور بوده که خود کارخانجات راسا به ما اعلام سفارش می‌کردند و بر اساس آن طراحی‌ها را پیش می‌بردیم و پروژه را کامل اجرا می‌کردیم. اما اخیرا تغییراتی روی داده و در خود هلدینگ، کار سیستماتیک‌تر شده است. در بخش قطعات، خود هلدینگ برای توسعه‌ی کارخانجات مصوبه صادر می‌کند. یعنی تعریف پروژه انجام می‌شود، در هلدینگ تایید می‌شود و بعد به ما ارجاع داده می‌شود. یعنی در ساز و کار جدید، اول هلدینگ تایید می‌کند و بعد در بخش ساختمانی مطرح می‌شود.
و همین‌طور بخش گردشگری؟
پروژه‌ها طبیعتا در هلدینگ قطعات بررسی نمی‌شود و در بخش ساختمانی توسط حاج آقا مصطفی و حاج عباس‌ آقا امکان‌سنجی می‌شود و بعد به ما ابلاغ می‌شود.
پس کار شما بعد از تصویب پروژه‌ها شروع می‌‌شود؟
بله. ما یک فرم سفارش خام داریم که به کارخانجات می‌دهیم و آن‌ها بر اساس طرح مصوب خود اطلاعاتی که ما می‌خواهیم پر می‌کنند و ما بر اساس نیازهای آن‌ها طراحی‌های خودمان را شروع می‌کنیم.
وقتی که سفارش به شما می‌رسد،‌ دقیقا چه کار می‌کنید؟
کار ما طراحی و اجراست. وقتی فرم سفارش‌ها می‌رسد، تهیه مستر پلن بر اساس نیازهای اعلام شده را شروع می‌کنیم. ما نیازها را در گام اول به نقشه تبدیل می‌کنیم تا ببینیم مثلا چقدر به مساحت نیاز داریم. بحث برق و آب و سیستم‌های زیرساختی کلی را بررسی می‌کنیم تا ببنیم پاسخگوی نیازهایشان خواهد بود یا باید توسعه پیدا کند. و همین‌طور شرایط منطقه را هم بررسی می‌کنیم تا ببینیم قابلیت توسعه را دارد یا نه. این مباحث در مستر پلن بررسی می‌شوند. بعد مستر پلن در اختیار بهره‌بردار قرار داده می‌شود تا تاییدیه گرفته شود و بعد طراحی جزئیات شروع می‌شود. این کار بسیار فنی است و توسط ما انجام می‌شود اما در پایان هر فاز، دوباره پیشرفت کار با کارخانجات در میان گذاشته می‌شود. بعد از طراحی جزئیات هم اجرا شروع می‌شود. اما از بس که معمولا در مجموعه‌ها عجله داریم، همیشه طرح و اجرا را با هم جلو می‌بریم.
با توجه به این که ماهیت کار شما پروژه‌ای است، همکاری شما با نیروی انسانی چطور است؟ آیا این نیروها همیشگی هستند یا به صورت دوره‌ای با آنها همکاری می‌کنید؟
ما حدود ۱۳ پروژه در مجموعه‌مان داریم. یک تیم مرکزی داریم که همان تیم طرح و توسعه است. این تیم کارهای طراحی و نظارت عالیه را انجام می‌دهد. برای هر پروژه هم تیم مقیم تجهیز می‌شود. دفتر مرکزی بر تیم‌های مقیم نظارت می‌کنند و اگر ببیند که تیم‌های مقیم بر اساس نقشه‌ها پیش نمی‌روند، به آن‌ها تذکر می‌دهد. کارهای ستادی هم در تهران انجام می‌شود.
اجرای کار توسط پیمانکار انجام می‌شود؟
بله بخش عمده‌ی کار توسط پیمانکار انجام می‌شود. ما بر کار آن‌ها نظارت می‌کنیم، صورت وضعیت‌هایشان را بررسی می‌کنیم، از قیمت‌هایشان استعلام می‌گیریم و قراردادهایشان را تنظیم می‌کنیم. البته قرارداد آن‌ها با کارخانجات است.

از پروژه‌های خارج از عظام هم استقبال می‌کنیم

پروژه‌های مهم فعلی شما کدام هستند؟
بزرگ‌ترین پروژه‌ی ما فرآوری و ساخت رشت است که نزدیک به دو سال است به صورت جدی شروع شده. ما سالن تولید که حدود ۱۴ هزار متر مربع بوده را بر اساس اسکوپی که در مرحله‌ی اول داشتیم تحویل داده‌ایم. حالا در فاز تامین تجهیزات و ماشین‌آلات هم انرژی‌رسانی به ماشین‌آلات هم برای ما طراحی شده است که اجرای آن را هم به عهده گرفته‌ایم. فرآوری ساختمان‌های جنبی هم دارد مثل مخزن آب و ساختمان‌های پشتیبانی که اجرای آن هم با ما بوده است. این پروژه بزر‌گ‌ترین پروژه‌ی ماست. پروژه‌ی دیگری هم داریم که در بخش کارخانجات نیست و در واقع خارج از هلدینگ است.
شما پروژه‌های خارج از عظام هم انجام می‌دهید؟
این یک مورد استثنا بود. بدنه‌ی کارشناسی البته تمایل دارد اما از بس پروژه‌های خودمان زیاد است فعلا وقت نمی‌کنیم.
اگر پروژه‌های خارج از هلدینگ را بگیرید به نوعی برای هلدینگ هم درآمدزایی می‌شود؟
قطعا. ما هم استقبال می‌کنیم که عملکردمان در خارج از عظام هم سنجیده شود. ما در یک پروژه که خارج از هلدینگ داشتیم، به خوبی کار را پیش بردیم. امیدواریم که بتوانیم خارج از عظام هم کار بگیریم.
چالش‌برانگیزترین پروژه‌ای که داشته‌اید چه بوده است؟
قطعا فرآوری و ساخت بوده است. چون از لحاظ زیرساختی و تاسیسات، کاملا با کارخانه‌های دیگر ما متفاوت است. هم حجم کار بالاست و هم حجم تولید سنگین است. انرژی‌رسانی‌ای که در این‌جا انجام شده، با تمام کارخانه‌های دیگر متفاوت است. البته تمام پروژه‌ها چالش‌های خودشان را دارند.
برچسب‌ها
تحریریه عظام