https://www.radioezam.com/9rob/

سازه‌سیم، پیشتاز توسعه 

تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ | منبع: رادیو عظام
سازه‌سیم، پیشتاز توسعه 
محمد اکبری
معاونت منابع انسانی سازه سیم

سازه‌سیم، پیشتاز توسعه 
امروز (7 آبان)،‌سالروز تاسیبس سازه سیم است. این مجموعه، که دو سایت اشتهارد و کلبیبر را دارد، یکی از نام‌های شناخته شده در تولید قطعات خاصی از خودروها در کشور است و در سال‌های اخیر، فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کرده و امیدوار است روند رو به رشد خود را در سال‌های آینده هم ادامه دهد. سازه سیم، خود را متعهد می‌داند که در مناطقی که فعالیت می‌کند، به اقتصاد بومی مردم محلی کمک کند و با ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای آنها، آنها را توانمند کند. گفت گو با محمد اکبری معاونت منابع انسانی این شرکت را به مناسبت سالگرد تاسیس آن در زیر می‌خوانید:  
لطفا خودتان را معرفی کنید؟ 
محمد اکبری هستم معاونت منابع انسانی سازه سیم پویش.
چند سال هست در هلدینگ عظام مشغول به کار هستید؟
حدود ۷ سال است که در هلدینگ عظام مشغول هستم.
آیا از اول در سازه سیم مشغول به کار بودید؟ 
خیر دو سال هست که در سازه سیم مشغول به کار هستم.
لطفا شرکت سازه سیم را برای ما معرفی کنید؟
سازه سیم ادامه دهنده راه شرکت پویا خودرو شرق است که قبلا در شمس‌آباد مشغول به کار بود. پویا خودرو در یک مقطع زمانی تعطیل شد و در هفتم آبان نود و دو،‌ شرکت سازه سیم ثبت شد. آغاز به کار رسمی و تولیدی شرکت از اول فروردین نود و سه شد. در دو سایت کلیبر و اشتهارد در حال کار هستیم. سایت کلیبر از زمانی که پویا خودرو شرق کار می‌کرد فعالیت داشت و سپس به سازه سیم تغییر نام داد. اما سایت اشتهارد از زمانی که کارخانه سازه سیم به بهره‌برداری رسید و شروع به کار کرد افتتاح شد. 
کار دو کارخانه اشتهارد و کلیبر  چه فرقی با هم دارد؟
هر دو کارخانه یک شرح فعالیتی دارند و  تحت مدیریت واحد هستند. 
هدف از راه‌اندازی کارخانه سازه سیم در کلیبر و اشتهارد چه بود؟
حمایت از مراکز کم‌برخوردار و نیازمند بود مخصوصا در کلیبر. اشتهارد هم جزو مناطق محروم است، اما کلیبر بیشتر جزو مناطق کم بهره حساب می‌شود و نیازمند به سرمایه‌گذاری و توسعه است. هدف از افتتاح دو سایت کلیبر و اشتهارد پرداختن به این موضوع بوده.
در سازه سیم چه محصولی تولید می‌شود؟
تولید عمده در این مجموعه، دسته سیم انواع خودرو است. هم با شرکت سایپا و هم ایران‌خودرو و هم به صورت AM در حال کار هستیم. 
چند نفر در شرکت سازه سیم شاغل هستند؟
در حال حاضر ۷۷۱ نفر شاغل در شرکت سازه سیم داریم. این روند از سال ۹۹ جهت صعودی داشته. تا سال ۹۹ اکثر پرسنل که در شرکت سازه سیم -هم سایت کلیبر و هم اشتهارد- مشغول به کار بودند به ۲۷۰ می‌رسید. در سال ۹۹ تصمیم بر این شد که شرکت هم در زمینه تولیدی خود جهش پیدا کند هم در بحث فروش و هم در بحث نیروی انسانی. در شرکت سازه سیم به واسطه نوع کاری که انجام می‌دهد تجهیزات نقش کمتری نسبت به نیروی انسانی دارد. این‌جا برای افزایش تولید نیاز به نیروی انسانی متناسب دارد و متناسب با تولید و فروش نیروی انسانی افزایش پیدا می‌کند. ضمن این که از سال ۹۹ تا به امروز تعداد نیروی کارخانه از ۲۷۰ نفر به ۷۷۰ نفر ارتقا پیدا کرده. بودجه فروش هم به همین مقدار افزایش پیدا کرده. در راستای حمایت از جامعه بانوان نسبت پرسنلی‌مان را از ۲۵ به ۷۵ ارتقا دادیم و ۳۱ درصد از پرسنل همکاران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، که جمعیت ۲۳۹ نفری را شامل می‌شود و الباقی در خدمت آقایان هستیم.



در جهت مسئولیت‌های اجتماعی چه کارهایی انجام دادید؟
مسئولیت‌های اجتماعی هم تکلیف کارفرمای محترم حاج آقا ایروانی و هم تکلیف خودمان بوده و تا جایی که شده از جامعه توان‌یابان حمایت کردیم. در حال حاضر ۸ درصد از شاغلین ما معادل ۶۳ نفر از کارکنان شرکت سازه سیم، هم سایت اشتهارد و هم سایت کلیبر، از پرسنل توان‌یاب هستند که معلولیت‌های جسمی مختلف دارند و آمار قابل ملاحظه‌ای حداقل در شرکت‌های عظام دارند. 
به نظر شما سازه سیم از آغاز کار تا هم اکنون چقدر پیشرفت داشته؟ 
فروش سازه سیم نسبت به سال ۹۹ و سال‌های قبل حداقل ۵ برابر بودجه فروشش افزایش یافته. در همین ۲ سال گذشته در تحقق بودجه فروش و تولید محصول پنج برابر فروش بیشتر داشته. به همین نسبت هم حداقل ۳ تا ۳/۵ برابر جذب نیروی انسانی و شاغل کردن جوانان این مملکت پیشرفت داشته. 
علت این پیشرفت را در چه چیزی می‌دانید؟ 
تجمیع تفکر و تجاربی که از سال‌های قبل منتقل شده و امروز الحمدالله سازه سیم به جایی رسیده که می‌تواند با شرکت‌های بزرگ رقیب داخلی رقابت کند. می‌تواند سهم بالایی از بازار را داشته باشد، بخشی از موفقیت ما در این زمینه، به تجمیع تفکر و تجربه بازمی‌گردد. که به خصوص بعد از آمدن مدیر عامل جدید به آن خیلی توجه می‌شود.. قوی شدن بنیه ساختار سازمانی شرکت و پرداختن به نیروهای کارآمد و جدید، همین طور انگیزه‌ای که سهامدار محترم حاج آقا ایروانی برای شرکت و مدیران و پرسنل شرکت داشتند هم در این موفقیت‌ها تاثیرگذار بوده است.. 
چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟
در برنامه‌ای که برای ۱۴۰۵ نوشته شده باید ظرفیت تولید این کارخانه نسبت به حال حاضر حداقل ۴ تا ۵ برابر افزایش کند. برنامه‌هایی داریم که نیروی انسانی را قریب به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر توسعه دهیم و این تعداد نیروی انسانی شاغل داشته و بتوانیم اشتغال را افزایش داده و در مناطق محروم از این قضیه استفاده کنیم. از پروژه‌های دیگری که سازه سیم الان در دست دارد عقد قرارداد با امور زندان‌ها است. ما برای به کارگیری بخشی از زندانیان به عنوان نیروی کار، با سازمان امور زندان‌ها مراجعه کردیم تا برای زندانیان غیر عمد و زندانیانی که به صورت ناخواسته امروز در زندان هستند ایجاد اشتغال کنیم. با زندان قزل‌حصار وارد قرارداد می‌شویم تا یک درصد از محصولاتمان را در زندان تولید کنیم. همکاری تنگاتنگی هم با کمیته امداد و بهزیستی داریم. از هر طریق یا با ان‌جی‌اوها در کشور در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم درصدی افزایش تولیدمان را شیفت بدهیم به سمت آن‌هایی که نیاز دارند.  
در آخر گفتگو اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟ 
آرزوی سلامتی برای خاندان محترم حاج آقا ایروانی. به امید خدا چرخ صنعت به حرکت درآمده، از حرکت باز نماند و مسیر توسعه‌اش را مثل گذشته ادامه دهد و روزی را ببینیم که عظام در قله‌های صنعت قطعه‌سازی خودرو صعود داشته باشه.