https://www.radioezam.com/iYuc/

تعهد عظام به توسعه فرهنگی و آموزشی کشور

تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ | منبع: رادیو عظام
تعهد عظام به توسعه فرهنگی و آموزشی کشور
آقای حسن زهره‌وند
معاونت مسئولیت‌های اجتماعی هلدینگ عظام

شروع سیستماتیک کار مسئولیت‌های اجتماعی عظام در سال 98، با سیل در سه استان خوزستان، ‌گلستان و لرستان همز‌مان شد. با توجه به شرایطی که در این استان‌ها پیش آمد، برنامه مدرسه‌سازی در عظام شروع شد. اما این تنها دلیل ما برای این کار نبود؛ آقای ایروانی خودشان به شدت به موضوعات فرهنگی و توسعه فرهنگی در آموزش و پرورش علاقه‌مند هستند و ما از همان روز، این کار را شروع کردیم و توسعه دادیم و تا به امروز برسیم. 
هدف اصولی ما در این کار، بالابردن سرانه آموزشی در محیط‌هایی است که به مدرسه‌سازی احتیاج دارند. گزارش‌هایی خدمت آقای ایراونی می‌رسد که مدارس در مناطق خاصی سن بالایی دارند و در آستانه تخریب هستند، یا این که استان‌های زیادی داریم که کمبود فضای آموزشی دارند و یا این که مدارس استیجاری و سنگی هستند.

ما کارمان را با مناطق سیل‌زده شروع کردیم، ‌یعنی وقتی بلایای طبیعی روی داد ‌به آنجا  رفتیم. بعدا هدف‌گذاری کردیم که اکثرا به استان‌هایی که مناطق محروم دارند برویم. الان هم به همین خاطر است که بیشترین مدارس را در سیستان و بلوچستان و خوزستان داریم و عملا بیشترین فعالیت‌مان در شرق کشور است که منطقه‌ای وسیع و محروم است. 
ما برای ساختن فضاهای آموزشی، ‌با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که یکی از معاونت‌های وزیر آموزش و پرورش است همکاری می‌کنیم. با این حال عمدتا ارتباط ما با خود استان‌هاست. استان‌ها گروه عظام را شناخته‌اند و در جلسات و سمینارها و مجامعی که دارند، در نهایت به این نتیجه می‌رسند که خودشان پیشنهادشان را مستقیما به عظام مطرح کنند. 

کاری که ما در مناطق می‌کنیم، با بازخوردهای بسیار مثبتی همراه است. در برخی مناطق، مدارسی که ما می‌سازیم در واقع مستحکم‌ترین بناهای آن منطقه هستند. در نتیجه یکی از مواردی که مدارس کاربرد دارند، استفاده از آنها به عنوان ساختمان است. از این ساختمان‌ها، در استان‌هایی مثل خوزستان و سیستان، در مواقعی که بلایای طبیعی پیش می‌آیند، به عنوان ساختمان امن استفاده می‌شوند. علاوه بر آن، مردم منطقه بسیار خوشحال می‌شوند که صاحب مدرسه می‌شوند. در مجموع واکنش‌ها مثبت است. مردم عموما در مناطق محروم و کم‌برخوردارتر، بسیار قدرشناس هستند.

تعهد عظام به توسعه فرهنگی و آموزشی کشور

هدف‌گذاری اولیه ما، روی 500 کلاس بوده اما حالا هدفمان را به 1000 کلاس ارتقا داده‌ایم. در حال حاضر بیش از 200 کلاس را تحویل داده‌ایم و تا پایان مهرماه هم حدود 50 کلاس دیگر تحویل خواهیم داد. برنامه مهرماه امسال ما بسیار فشرده است و تقریبا هر هفته، دو تا سه مدرسه تحویل می‌دهیم و امیدوار هستیم تا پایان 1403، به هدف 1000 کلاس برسیم. 
امروز برای تحویل 67 مدرسه قرارداد داریم که 29 مدرسه با حدود 200 کلاس تحویل داده شده و 530 کلاس در تعهد داریم که 330 کلاس هنوز تحویل داده نشده است و کار به صورت مرتب پیش می‌رود. 
ما بر اساس نیازهایی که در منطقه وجود دارد کار می‌کنیم. برای نمونه اخیرا یک مدرسه 9 کلاسه در 3 کیلومتری مرز افغانستان گرفته‌ایم. فعالیت‌های ما در این مناطق بسیار زیاد است. منطقه هیرمند بسیار منطقه محرومی است. کمتر خیری سراغ این مناطق می‌رود. هدف ما، توسعه فضای آموزشی و توسعه فرهنگی، در همه جای کشور به خصوص مناطق محرومی مثل همین منطقه هیرمند است. 

تعهد عظام به توسعه فرهنگی و آموزشی کشور

تعهد اصلی ما ساخت مدرسه است و تعهدی برای ساخت کتاب‌خانه و آزمایشگاه و موارد دیگر نداریم اما در مواردی، مثل آق‌قلا در استان گلستان و یا اهواز در خوزستان، سالن ورزشی هم بخشی از مدرسه بوده است. 
چگونگی ساخت مدارس و مصالحی که استفاده می‌شود، با توجه به نقشه‌ها و نظارتی که استان‌ها انجام می‌دهند پیش می‌رود. پروژه‌ها، بر اساس نیازها و نقشه‌های اصلی پیش می‌رود. ما دخالتی در این مورد نداریم. تنها اصرار ما این است که با کیفیت و نظارت مناسب انجام شود. 

ما در سفرهایمان به یک شناخت جمعیتی و جامعه‌شناسانه رسیده‌ایم و برخی از تصاویری که از قبل در ذهن ما ساخته شده تغییر کرده‌اند. به خصوص تصویری که درباره سیستان و بلوچستان وجود داشت در ذهن من تغییر کرده است. همیشه به مساله ناامنی در این استان اشاره می‌شد اما ما در آنجا مردمان بسیار قدرشناس و با محبت و مهربانی را دیدیم که بر خلاف کلیشه‌های ذهنی از پیش ساخته بود.
برچسب‌ها
تحریریه عظام