https://www.radioezam.com/RQt9/

مهندس منصور میرزایی، رییس هلدینگ عظام: 10 درصد شاغلان عظام باید از توان‌یابان باشند 

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ | منبع: رادیو عظام
مهندس میرزایی: 10 درصد شاغلان عظام باید از توان‌یابان باشند 
هلدینگ عظام، در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، توجه ویژه‌ای به استخدام همکاران توان‌یاب دارد. فراتر از این توجه سازمان، عباس ایروانی بنیان‌گذار هلدینگ عظام هم توجه شخصی به این مساله دارد و بارها بر جذب این عزیزان تاکید کرده است. مهندس میرزایی ریاست هلدینگ هم، بر اجرای درست دستور استفاده از همکاران توان‌یاب نظارت می‌کند. او معتقد است که این جذب همکاران، هم برای آنها و هم برای واحدهای زیرمجموعه عظام مفید است. او تاکید دارد که بر اساس دستور سازمانی، باید 10 درصد همکاران مجموعه، از توان‌یاب‌ها باشند.
مهندس میرزایی مثل همیشه گشاده‌رو و صبورانه میزبان همکاران رادیو عظام بود و به مناسبت روز جهانی توان‌یابان، درباره استخدام آنها با ما گفت و گو کرده است.

 
  • ممنون که وقتت‌تان را به ما دادید. آقای ایروانی در گفت و گویی که قبلا با رادیو عظام داشته، به استفاده از همکاران توان‌یاب اشارده کرده‌اند. شما هم توجه ویژه‌ای به این مساله دارید. به ما بگویید که خانواده عظام با چه هدفی افراد توان‌یاب را جذب می‌کند؟
پاسخ: در تمامی سازمان‌های تولیدی و اقتصادی، مساله تعالی سازمان مطرح است. وقتی که سازمان به رشد و بلوغی می‌رسد، ‌معمولا به سمت این مساله می‌رود که فعالیت‌های عام‌المنفعه داشته باشد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی هم در بخش تعالی سازمانی، به کارگیری بخشی از توان‌یاب‌ها و کسانی که به نوعی می‌شود گفت نیازهای ویژه دارند را در دستور کار قرار می‌دهند. ما به این همکاران می‌گوییم افرادی که نیازهای ویژه دارند. خود من دارای یک فرزند با همین نیازهای ویژه هستم. من یک دختر بیست و پنج ساله دارد که کم‌توان ذهنی است و همین حالا که مدرسه استثنایی رفته و دیپلمش را گرفته، مرتب به ما فشار می‌آورد که جایی برود و فعال باشد. در بقیه دنیا و به خصوص کشورهای پیشرفته، انسان‌های با نیازهای ویژه بین مردم عادی زندگی می‌کنند، به صورت عادی به مدرسه می‌روند و بیشتر آنها می‌توانند وارد بخش تحصیلات عالی شوند و بعد هم جذب بازار کار می‌شوند. 
این رویکردی است که وجود داشته و دارد و در مجموعه عظام هم از سال 99، اواخر 98 به بعد،‌ حاج آقا ایروانی دستور دادند که ده درصد کارمندان و شاغلان از توان‌یاب‌ها باشند. حالا هم آمادگی ما در تمامی واحدها بیشتر شده است. البته باید به این توجه داشته باشیم که در به کارگرفتن این عزیزان، به توان جسمی و فکری و روحی آنها توجه کنیم. 
ممکن است در شرکت‌هایی مثل ریخته‌گری، یا شرکت‌هایی که کارهای مکانیکی و سنگین انجام می‌دهند، خیلی جای کار کردن برای آنها وجود نداشته باشد. اما عملا در بخش‌های اداری و ستادی می‌توان از آنها استفاده کرد. در شرکت‌های تولیدی که مواد را از یک طرف می‌گیرند و از آن طرف قطعه بیرون می‌دهند، حجم و درصد ستاد نسبت به نیروهای خط خیلی متفاوت است و فضا برای مانور خیلی زیاد نیست. اما در شرکت‌هایی که کارهای دستی دارند، مخصوصا شرکت‌های الکترونیک، می‌توان در حجم بالا از این عزیزان استفاده کرد. 

مهندس میرزایی: 10 درصد شاغلان عظام باید از توان‌یابان باشند 

ما اخیرا بازدیدی داشتیم همراه با حاج آقا ایراونی  از فراکلون و شرکت سازه سیم در هشتگرد و اشتهارد، آنجا پیگر میزان استفاده شرکت از همکاران توان‌یاب شدیم. بحثی که آنها داشتند این بود که توان‌یاب متقاضی کار وجود ندارد یا تعدادشان کم است و حتی گفتند به مراکز مخصوص هم مراجعه می‌کنند اما این مراکز هم کسی را به آنها معرفی نمی‌کند.
با همه این‌ها، دستور و تاکید بر این است که به هر حال ما تا حجم ده درصد را رعایت کنیم و اگر شش هزار نیرو داشته باشیم، ‌باید 600 نفر از آنها از همکاران توان‌یاب باشند. در واحدهای مختلف به بهزیستی و مراکز مربوطه مراجعه می‌کنند و اگر اعلام آمادگی باشد ما در خدمت آنها هستیم. به مدیران شرکت‌ها تاکید شده، در واقع دستور سازمانی است که به بحث جذت توان‌یاب‌ها و درصد به کارگیری خانم‌ها نسبت به آقایان توجه کنند. ما دستور سازمانی دارید که تا 50 درصد هم اگر شده از نیروهای خانم استفاده کنند. 
اتفاقا اخیرا که از تارا ذوب بازدید کردیم مشاهده کردیم که مدیریت، بعد از درخواست خانم‌ها، از آنها برای اپراتوری دستگاه‌های تراش استفاده می‌کند. 
توان‌یاب‌هایی که تا حالا به کار گرفته شده، هم خودشان از کار راضی هستند و هم مجموعه‌ای که از این نیروهای استفاده می‌کنند. در مجموع این رویکرد به نفع هر دو طرف است. این عزیزان هم در جامعه زندگی می‌کنند و حق زندگی دارند و عملا دوست دارند که فعال باشند. به هر حال عظام محیط را برای آنها فراهم کرده و آماده است که تا تعداد 600 نفر نسبت به نیرویی که به کار گرفته‌ایم از این عزیزان استفاده کنیم. 

 
  • سوال: فرمودید که عظام دستور سازمانی دارد که از این عزیزان استفاده کند. اما چه شرایط و برنامه‌هایی برای تسهیل جذب این عزیزان دارد؟ برای نمونه آقای ایراونی به ما گفته بودند که در شرایط مشابه، خانم‌ها و ورزشکاران و توان‌یاب‌ها برای استخدام اولویت دارند. 
پاسخ: بله همینطور است.
 
  • سوال: اما فرمودید که محدودیت‌هایی برای جذب این عزیزان وجود دارد و در برخی کارخانه‌ها، مدیران موفق نشده‌اند نیروی توان‌یاب به اندازه کافی پیدا کنند.  
پاسخ: این محدودیت‌ها ممکن است از طرف سازمان‌هایی که متولی نگهداری و امور این مجموعه از نیروهای انسانی هستند باشد وگرنه از سمت ما محدودیت خاصی وجود ندارد. ما در مجموعه بزرگی کار میکنیم که از ریخته‌گری تا الکترونیک را داریم. کارهای ظریف داریم که این عزیران می‌توانند بیایند و مشغول به کار شوند. تنها محدودیتی که ممکن است وجود داشته باشد این است که این عزیزان به لحاظ جسمی، فکری و روحی جوابگوی کارهای مشخصی نباشند. در شرایطی که نیاز به نیروهای کار باشد، در مرحله اول اگر شرایط مناسب باشد برای به کار گیری عزیزان، اولویت با توان‌یاب‌هاست. در مرحله دوم‌، ‌اگر شرایط مناسب و مساعد باشد، خانم‌ها قرار می‌گیرند. در مرحله سوم است که نیروهای عادی و آقایان در نظر گرفته می‌شوند. این دستور سازمانی است و همه مدیران ما هم متعهد هستند و این رویکرد را دارند.
عرض کرم ما در اشتهارد وقتی سوال کردیم، گفتند نیرویی وجود ندارد که استفاده کنند. آنها به بهزیستی همین منطقه و حتی بهزیستی قزوین مراجعه کرده بودند و درخواست کرده بودند که اگر کسی را سراغ دارند معرفی کنند. 

 
  • سوال: در برخی از کارخانه‌ها، درصد بسیار اندکی از پرسنل توان‌یاب هستند و در برخی واحدها، حتی یک نفر همکار توان‌یاب هم ندارند. اما با توجه به شرایطی که شرح دادید می‌توانیم بگوییم که این واحدها نتوانسته‌اند همکرا توان‌یاب پیدا کنند. 
پاسخ: دو شرط برای استفاده از از این عزیزان حیاتی است. اول این که نیروها باید در محلی که کارخانه مستقر است وجود داشته باشند. مدیران به بهزیستی و سازمان‌های مربوطه مراجعه می‌کنند و اگر کسی باشد حتما برای جذب آنها اقدام می‌کنند. مساله دوم این است که شرایط کار جوابگو باشد. جایی که شرایط فیزیکی کار مشکل‌ساز نباشد، اولویت ما قطعا استفاده از همکاران توان‌یاب است. 
 
  • سوال: با توجه به شرایط خاصی که دارند، این افراد ‌به برخی دسترسی‌های مشخص نیاز دارند. آیا برای این شرایط فکری شده است؟
پاسخ: تا جایی که ما  بازدید کرده‌ایم، آنها هم مثل افراد دیگر سازمان هستند، یعنی به لحاظ استفاده از رستوران،‌و سرویس بهداشتی و سرویس‌های ایاب و ذهاب سعی شده مانند دیگران به همه این خدمات دسترسی داشته باشند.
رویکرد کلی در رابطه با افراد با نیازهای ویژه در ایران کمی با دنیا متفاوت است.  کشور ما این بحث را جداسازی کرده است. برای نمونه ما معاونت استثنایی آموزش و پرورش را داریم. در دنیا اصلا چنین چیزی نیست. معمولا همه این بچه‌هایی که محدودیت‌ها و نیازهای ویژه دارند در کنار بچه‌های عادی تحصیل می‌کنند و وارد اجتماع می‌شوند. از نظر روانشانسی هم گفته می‌شود این بچه‌هایی که نیاز ویژه دارند باید به اجتماع فرستاده باشند و خرید کنند و رفت و آمد کنند و مراوده اجتماعی داشته باشند. 
اگر لازم باشد و نیاز باشد، ‌سازمان برای همکاران توان‌یاب امکانات و خدمات خاصی پیش‌بینی خواهد کرد اما اگر لازم نباشد و تا جایی که امورات و نیازمندی‌هایشان مثل بقیه افراد سازمان باشد، مثل دیگران با آنها برخورد می‌شود. 

وقتی که سازمان به رشد و بلوغی می‌رسد، ‌معمولا به سمت این مساله می‌رود که فعالیت‌های عام‌المنفعه داشته باشد.

 
  • سوال: یعنی شما اصل را بر این گذاشته‌اید که مثل بقیه پرسنل با آنها برخورد کنید. 
پاسخ: بله رقیقا. باید هم هیمنطور باشد که این عزیزان احساس کمبود نکنند. اینها به هر حال نیازهای ویژه‌ای دارند. اگر خانواده و سازمان و جاهایی که در آنها قرار می‌گیرند،‌شرایطی ایجاد کنند که این محدودیت را بیشتر احساس کنند، مقداری شاید باعث افسردگی و نگاه تحقیرآمیز برای آنها شود. تلاش سازمان این است که آنها را تحقیر کند و بهشان القا نکند که عیب و ایرادی دارند. اما اگر جایی به خاطر شرایط بدنی، نیازی به سرویس ویژه‌ای باشد، سازمان این سرویس را ارائه خواهد داد . 
 
  • سوال: پس نگاه شما این این است بین این افراد و دیگر پرسنل هیچ فرقی گذاشته نشود؟
پاسخ: دقیقا. آقای ایروانی نگاه و رافتی به این عزیزان دارد و در جلسات و بازدیدها به آنها توجه می‌کند. ایشان در بازدیدها همیشه به این مساله توجه می‌کنند که آیا این عزیزان در آن واحدها به کار گرفته شده‌اند یا نه و وقتی که این عزیزان در آنجا باشند، سعی می‌کند نشستی با آنها داشته باشد و از نزدیک با آنها ملاقت کند و مراوده داشته باشد.
اما باید به صورت نفرات عادی با آنها برخورد شود و خودشان هم این حس را دارند. عرض کردم خود من یک بچه دارم که نیازهای ویژه دارد. ما دو بچه داریم که یکی عادی است و دیگری کم‌توان و با نیازهای ویژه است. سعی می‌کنیم با هر دو به صورت عادی رفتار کنیم و هرگز به فرزندمان نمی‌گوییم محدودیت و مشکل دارد چون اگر اینطور احساس کند وارد لایه‌ای می‌شود که دیگر حتی نمی‌تواند کارهای خود را انجام دهد. به دلیل این برخورد است که حالا به خوبی می‌تواند کارهای خودش را انجام دهد. 
وقتی این عزیزان جذب کار می‌شوند، در آنجا هم باید رویکرد همین باشد. من قبلا هم گفتم که اگر به لحاظ بدنی و جسمی و روحی امکانات خاصی مورد نیاز باشد، ‌سازمان‌ها دستور دارند که این امکانات را فراهم کنند.  

 
  • سوال: شما گفتید که استخدام این عزیزان به آنها این احساس را می‌دهد که بخشی از جامعه هستند و این طبیعتا روحیه آنها را بالا می‌برد. اما آیا بعد از استخدام برنامه خاصی دارید برای آنها که روحیه‌شان بالا برود. برای نمونه تیم‌های ورزشی مخصوص آنها می‌تواند خیلی به بهبود شرایط روحی و روانی آنها کمک کند. آیا برنامه‌ای برای در این مورد دارید؟
پاسخ: حتما حتما. ما در دستور کار داریم و اگر علاقه‌مند باشند حتما سازمان به این مساله با جدیت بیشتری رسیدگی می‌کند. تا حالا تیم‌های مخصوص آنها تشکیل نشده است اما در دستور کار داریم
فقط هم مساله ورزش نیست، اگر این عزیزان علاقه‌مند به ازدواج باشند، امکانات ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته خواهد شد تا تشکیل خانواده بدهند. 

 
  • سوال: اگر از پرسنل اعضای خانواده‌شان از توان‌یاب‌ها باشند برنامه‌ای برا آنها هم دارید؟
پاسخ: حتما همینطور است. آنها قطعا برای جذب اولویت دارند. وقتی که برای جذب سراغ نهادهای بیرونی می‌رویم، طبیعی است که اعضای خانواده پرسنل خودمان اولویت داشته باشند. 
سازمان‌ها وظیفه دارند که در راستای مسئولیت اجتماعی هم به آموزش، هم به ‌مسائل فرهنگی و اجتماعی و هم به محیط زیست، توجه نشان بدهند. وقتی که تولید استمرار پیدا می‌کند، چنین مسائلی سر راهش قرار می‌گیرند و باید در مسائل محیط زیستی و مسئولیت‌های اجتماعی فعال باشد. عظام هم در این بخش‌ها پیشرو است؛ هم مدرسه‌سازی دارد و هم رسیدگی به بچه‌های بی‌سرپرست و جدیدا هم در ورزش ورود کرده و اولین شرکت ورزشی خود را به ثبت رسانده. 
ما اول استان‌هایی که شرکت تولیدی در آنها داریم هدف ما هستند، چه در بحث مدرسه‌سازی چه در بحث رسیدگی به بچه‌های بی‌سرپرست. هدف بعدی کل ایران است. این‌ها در راستای تولید است. تولید،‌کشور را نجات می‌دهد و مشکلات جامعه را تا حد زیادی برطرف می‌کند. بحث اعتیاد و بداخلاقی‌های و مسائل دیگر با تولید جمع می‌شود. هر کس که می‌خواهد جهاد در راه خدا بکند، باید کار تولیدی و کارآفرینی بکند. شکر خدا سهامدار عظام این کار را کرده است. و امروز نزدیک به 6 هزار نفر جمعیت به صورت مستقیم و حدود نزدیک به 30 هزار نفر هم به صورت غیرمستقیم با عظام در ارتباط هستند. انشالله در سال‌های آتی،‌در برنامه‌ای که تا 1405 داریم، بالای 10 هزار نفر به صورت مستقیم در عظام مشغول به کار خواهد شد. هر نفر، دو یا سه نفر اعضای خانواده دارد. این یعنی سبد 50 هزار نفر پر کی‌شود. به تبع آن شرکت‌هایی هم هستند که زنجیره تامین هستند در راستای تولید ، و نیروهای غیرمستقیم ما می‌شوند که آنها هم در این سبد هستند.

 
  • برش‌هایی از مصاحبه
  1. در واقع دستور سازمانی به مدیران است که به بحث جذب توان‌یاب‌ها و درصد به کارگیری خانم‌ها نسبت به آقایان توجه کنند. ما دستور سازمانی دارید که تا 50 درصد هم اگر شده از نیروهای خانم استفاده کنند. 
  2. در مجموع رویکرد جذب همکاران توان‌یاب به نفع هر دو طرف است. این عزیزان هم در جامعه زندگی می‌کنند و حق زندگی دارند و عملا دوست دارند که فعال باشند. عظام محیط را برای آنها فراهم کرده و آماده است که تا تعداد 600 نفر نسبت به نیرویی که به کار گرفته‌ایم از این عزیزان استفاده کند. 
  3. اگر لازم باشد و نیاز باشد، ‌سازمان برای همکاران توان‌یاب امکانات و خدمات خاصی پیش‌بینی خواهد کرد اما اگر لازم نباشد و تا جایی که امورات و نیازمندی‌هایشان مثل بقیه افراد سازمان باشد، مثل دیگران با آنها برخورد می‌شود. 
  4. اگر این همکاران توان‌یاب علاقه‌مند به ازدواج باشند، امکانات ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته خواهد شد تا تشکیل خانواده بدهند. 
  5. اول استان‌هایی که شرکت تولیدی در آنها داریم هدف ما هستند، چه در بحث مدرسه‌سازی چه در بحث رسیدگی به بچه‌های بی‌سرپرست. هدف بعدی کل ایران است. 
  6. تولید،‌کشور را نجات می‌دهد و مشکلات جامعه را تا حد زیادی برطرف می‌کند. بحث اعتیاد و بداخلاقی‌های و مسائل دیگر با تولید جمع می‌شود. هر کس که می‌خواهد جهاد در را خدا بکند، باید کار تولیدی و کارآفرینی بکند.