https://www.radioezam.com/scg0/

کفاشیان: آکادمی مهر عظام الگوی کشور است

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | منبع: رادیو عظام
کفاشیان: آکادمی مهر عظام الگوی کشور است
علی کفاشیان، یکی از مدیران باسابقه ورزش در ایران، تجربه مدیریتی خود را به آکادمی ورزشی عظام آورده است تا به توسعه ورزش در بین جوانان در مناطق محروم کمک کند. آکادمی مهر عظام، کارش را با فوتبال شروع کرد اما حالا ورزش‌های دیگر را هم در دستور کار قرار داده است. 

 
  • آقای کفاشیان هدف آکادمی عظام چیست و در چه ورزش‌هایی فعالیت می‌کند؟
ابتدا هدف این بود که تیم‌هایی در لیگ‌ها تشکیل بدهیم و به نام کارخانه‌ها در مسابقات شرکت کنند اما با توجه به این که گروه عظام علاقه بسیار زیادی به توسعه کارهای تربیتی، فرهنگی و ورزشی داشت، ما پا را فراتر گذاشتیم و هدفی بزرگ را تعیین کردیم تا کارهای بزرگتری در رشته‌های بیشتری انجام دهیم. برای این که بتوانیم الگوی خودمان را پیاده کنیم، یکی از روستاهای اسلام­شهر با نام شاه تره را در نظر گرفتیم و کار را از آنجا شروع کردیم. در این مرکز، دیگر مناطق مثل چهار دانگه و شهریار و مناطق اطراف را هم پوشش می‌دهیم.


آکادمی مهر عظام الگوی کشور است

در راه‌اندازی کار ورزشی، هدف می‌تواند شرکت کردن در لیگ و مسابقات باشد. هدف دیگر این است که مدارسی تشکیل شود و منافع مالی مهم باشد. ولی در آکادمی ما قرار شد که نه تنها هیچ گونه هزینه‌ای از متقاضیان دریافت نکنیم که لباس و تجهیزات ورزشی هم در اختیار آنها قرار بدهیم. ثبت نام اولیه هم برای پسران و هم دختران بود و بیشتر از 400 نفر نام‌نویسی کردند. 
من بیشتر از 40 سال در امر ورزش و کارهای مدیرتی سابقه دارم و میتوانم بگویم مورد آکادمی عظام با تمام چیزهایی که قبلا دیده‌ام تفاوت دارد. معمولا اینطور است بعد از نام‌نویسی اولیه، ریزش زیادی صورت می‌گیرد اما اینجا خیلی جالب بود که از همان ابتدای نام‌نویسی، چون یک کار تربیتی خوبی انجام شده است، همه دخترها و پسرها حضورشان تدام پیدا کرده و همچنان در آکادمی فعال هستند.

 
  • کادر فنی و نیروهای آموزشی آکادمی از کجا تامین میشوند؟
ما سعی کرده‌ایم از کادر بومی منطقه استفاده کنیم. این افراد  اکثرا عضو تیم‌های ملی بوده‌اند و مربی‌های شناخته شده‌ای هستند. ضمن این که استادیومی که ما اجاره کردیم فقط زمین فوتبال داشت و یک سالن. ما ساخت رختکن، اتاق مدیریت و یک زمین چمن مصنوعی را شروع کرده‌ایم و می‌خواهیم آن را به یک مدرسه کامل تبدیل کنیم.
یکی از کارهای مهمی که اینجا صورت گرفته، کار تربیتی بچه‌هاست. ما با وجود این که می‌خواهیم از بین آنها تیم انتخاب کنیم و به اهدافمان هم نزدیک شده‌ایم، هیچ کس را حذف نکرده‌ایم و بچه‌ها را در رشته‌های مختلف آموزش می‌دهیم. الان خوشبختانه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که یک تیم در لیگ جنوب شرق تهران شرکت می‌دهیم و دو تیم در فستیوال هشت تا دوازده ساله‌ها شرکت خواهیم داد. در واقع سه تیم را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و ضمن اینکه می‌خواهیم برای پسران­مان هم در فوتسال تیم تشکیل بدهیم، برای دخترها هم برنامه داریم چه بسا تعداد آنها کمتر است با این حال برای آنها هم به دنبال تیم هستیم.
انشاله رشته‌های دیگری را هم در آینده توسعه خواهیم داد. تمامی بچه‌هایی که پایشان به آکادمی باز شده همچنان عضوی از خانه آکادمی ما هستند و حضورشان تداوم دارد و هیچ کدامشان را حذف نکرده‌ایم.


کفاشیان: آکادمی مهر عظام الگوی کشور است

جالب است در دوران کرونا که هیچ مدرسه‌ای باز نبوده و هیچ موسسه فعالیت فرهنگی نداشت، ما هر روز برای حدود 400 نفر برنامه داشتیم و همه آنها در زمین بودند و کار می‌کردند. 
این آکادمی می‌تواند الگویی برای کشور باشد. با وجود کرونا زمین‌های ورزش ما پر بوده است. مراسم مختلفی هم داشته‌ایم که خانواده‌ها و بچه‌ها در آن شرکت کرده‌اند و به آنها هدایا و لباس ورزشی داده شده است. کارت هدیه نقدی هم به بچه‌ها و خانواده‌هایشان داده شده است. 

 
  • شما به جز فوتبال در چه رشته‌هایی فعالیت دارید؟
ما روی رشته‌های پایه تمرکز زیادی داریم. تعدادی از بچه‌ها در تیم دو و میدانی ما هستند. در رشته ژیمناستیک هم با بچه‌ها کار میکنیم. به زودی قرار است یک استخر هم بهره‌برداری شود و برای شنا هم برنامه داریم.


کفاشیان: آکادمی مهر عظام الگوی کشور است